الأربعاء 24 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
أحمد الطاهري
رئيس مجلس الإدارة
هبة الله صادق
رئيس التحرير
أحمد الطاهري

حب «Off line»!

انا شاب 22 سنة كنت احب واحدة كندية من 6 سنوات على الأنترنت.. اخبرتنى بامور كثيرة عنها وعن اسرتها وعن وضعهم المالى الجيد ولكن اتضح أن كل كلامها كذب.. لم اكن مهتما بها من اجل ثراء عائلتها ولكن المزعج وهو تحايلها على لجذب انتباهى.. المشاكل كانت بسبب اخر وهو عدم التوافق بيننا واقصد من ناحية العادات الشرقية والغربية فحدث بيننا مشادات كثير بسبب تحررها وتصرفاتها الغريبة وشعرت بانى جرحتهاوكنت اعتزر لها وتكررت المشاجرات بيننا ومع الوقت قل اهتمامها بى وتواصلها معى وكانت تقول لى الكثير من الحجج والمبررات لتنهى العلاقة ،فقلت لها انى لم اعد اريدها وانهيت العلاقة..و بعد فترة شعرت بالحنين لها وحاولت أن اتواصل معها مرة اخرى فرفضت وعرفت انها ارتبطت بشاب اخر زميل لها فى الكلية التى تدرس بها وهو ما اعتبرته خيانة منها لي..فبدأت ابكى واحزن فلا أستطيع أن انساها.. ايه الحل؟



عزيزى

قلت انك تعرفت على هذه الفتاة الكندية على الإنترنت.. فاتك تقوللى هو ليه ماكانش فيه اتصالات تلفونية بينكم طوال الـ6 سنوات ؟؟؟؟ مش غريبة شوية فى علاقة حب حقيقية كما وصفت ؟؟

قلت أن تصرفاتها “الغربية“‬ كانت تضايقك مع علمك باختلاف الثقافة والعادات والتقاليد ومع ذلك استمريت فى حبك لها (‬ ماعرفش ليه بصراحة ؟؟؟ هل كان عندك امل أو خطة انك حاتغيرها مثلا ؟؟؟) 

قلت انك بدأت تجرحها وبعد كده بتعتذر لها علشان “ بنحب بعض “حسب تعبيرك 

و المدهش انك فضلت تعمل كده تجرح وتعتذر لحد ماهى قررت تبعد عن هذه العلاقة “ المريضة“ بذوق ومراعاة انها مش عايزة تجرحك ولا حاجة بس هى شافت انك مش شخص مناسب لها ومش متوازن لأنك بتكرر خطأك وده يدل لأى شخص طبيعى انك مش إنسان جدير بالثقة فى العلاقة..

قلت انك انت الذى تركتها وقررت انهاء العلاقة.. بس واضح أن ده كمان كان قرار متسرع وانفعالى وطفولى مش مراهق حتى لانك رجعت فيه متخيلا انها ما حاتصدق ترجع لتجريحك وطلباتك وعدم استيعابك لها ولا فهمك لشكل العلاقة الطبيعية حتى ولو كانت على الإنترنت..!!!

ما علينا..

اعتبرت ارتباطها بغيرك بعد تركك لها «خيانة»، ازاى يعنى حضرتك؟ ده انت سيبتها خلاص والعلاقة بالنسبة لها حسب قرارك انت “الفردى”‬ انتهت خلااااص بعد ما جرحتها واتهمتها بالكذب..الخ..!!!

خلينى بقى اقولك المشكلة فين بجد قبل حلها..

المشكلة انك مش شايف أن اى علاقة حب لازم بيكون فيها اتنين قد بعض.. مافيش فى الحب عبد وسيد..  المشكلة..

المشكلة انك مش حر أصلا... لانك عايز تكون حر فى غيرك وإلا حاتزعل وتغضب وتعيط..…

الحرية حاجة بنتولد بيها كوووولنا.. ماحدش مستنيها منك تمنحها أو تمنعها فى علاقتك بيه سواء ست أو راجل.  نصيحتى لك يا ابنى العزيز: 

 انه آن الاوان لتتبع كبر جسدك بنضج عقلك وعواطفك.

آن الاوان أن تعرف أن الحب هو رغبة الرجل (‬الطبيعى)‬ فى اسعاد شريكته بأن تكون نفسها بحرية حقيقية دون لوم أو غضب أو سيطرة أو تملك.

ساعتها لن تضطر اى إنسانة ترتبط بها للكذب عليك للبقاء معك ولا للرحيل عنك. 

المشكلة انك وقعت فعلا فى الحب ولكن مع نفسك فقط.. ومغرم بتفضيلاتك انت فقط.. وعاشق لما تراه انت فقط وتريده.

 المشكلة يا بنى الغالى انك لم تذق الحب الحقيقى..حتى لنفسك.. حتى الآن.

مع حبى